آشپزیپلو و چلو هاغذای سنتی ایرانمیگو

سبزی پلو میگو

مواد لازم

برنج ۳ پیمانه

سبزی پلویی ۱ استکان

پیاز ۱ عدد

سیر ۲-۳ حبه

گوجه فرنگی ۲-۳ عدد

میگو پاک کرده ۳۰۰ گرم

سرکه سفید ۲ قاشق غذا خوری

شوید + جعفری خرد شده ۲ قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده نصف استکان

کدو نگینی خرد شده نصف استکان

فلفل دلمه ای خرد شده نصف استکان

نمک ، فلفل ، آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه

برنج را از چند ساعت قبل با کمی آب و نمک خیس کنید . در یک قابلمه مناسب ، آب و نمک جوش بیاورید و بعد آب برنج را خالی کنید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید و بعد از اینکه مجددا آب جوش آمد ، سبزی پلو را به برنج اضافه کنید و بعد به صورت کته یا آبکش برنج را دم کنید .

بعد از پاک کردن میگو * در یک قابلمه تا دو سوم آب + یک قاشق چایخوری نمک و دو قاشق غذا خوری سرکه بریزید و بگذارید کاملا بجوشد . میگو ها را داخل آب در حال جوش بیندازید و بعد از اینکه کمی صورتی رنگ شدند آنها را آب کش کنید و بگذارید سرد شوند .

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و در تابه ای کمی روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شود ، سیر را رنده کنید و به پیاز اضافه کنید و همراه زرد چوبه کمی تفت دهید و بعد میگو ها را اضافه کنید و خوب دو طرف میگو را تفت دهید .

گوجه را میکس کنید و داخل تابه بریزید کمی حرارت زیر تابه را زیاد کنید تا آب گوجه ها کشیده شود .

بعد از اینکه کمی سس غلیظ شد ، کدو و فلفل دلمه ای نگینی خرد شده را همراه شوید و جعفری ساطوری شده به تابه اضافه کنید و مواد را کاملا هم بزنید . ( دقت کنید که میگو ها در اثر هم زدن له نشوند ) نیمی از زعفران دم کرده را به سس بیفزائید و حرارت را بسیار ملایم کنید و درب ظرف را بگذارید تا مواد کاملا بپزند و مزه دار شوند .

بعد از اینکه مواد کاملا پختند ( آب آنها کشیده شد و رنگ میگو ها کاملا برگشت ) نمک و فلفل آن را اندازه کنید ، به مقدار دلخواه آبلیمو داخل آن بریزد و هم بزنید .

برنج را در ظرف مناسب بکشید و لابه لای آن را با سس میگو پر کنید و مقداری از میگو ها را روی پلو بچینید و سرو کنید .

استفاده از سرکه سفید برای جوشاندن میگو ، برای از بین بردن بوی میگو است . اگر خیلی به بوی میگو حساس نیستید ، جوشاندن میگو در آب و نمک کفایت میکند . ولی اگر خیلی حساس باشید برای از بین بردن بوی میگو ، از یک شاخه خرد نشده کرفس و یک برگ بو درسته نیز استفاده کنید و بعد از آب کش کردن میگو ، کرفس و برگ بو را از آن جدا کنید و دور بیندازید . البته طعم و بوی خود کرفس و برگ بو را نیز باید در نظر داشته باشید !

کلا جوشاندن میگو در ابتدای طبخ این قسم از خوراک به دلیل بالا بردن مقاوت بافت میگو و سفت شدن گوشت لطیف آن است . برای درست کردن سایر خوراک با میگو ( تن پورا ، پفکی ، سوخاری و … ) نیازی به جوشاندن میگو نیست . به دلیل اینکه میگو بعد از جوشیدن سفت میشود و به شکل حلقه ای در می آید .

بهتر است اندازه فلفل دلمه ای و کدو بسیار ریز تر از نگینی معمولی باشد . چون در صورت درشت بودن اندازه آنها ، هنگام میل کردن غذا مزه آنها با مزه میگو تداخل ایجاد میکند . بهتر است بعد از خرد کردن کدو و فلفل دلمه ای آنها را ساطوری خرد کنید . دقت کنید که کدو و فلفل دلمه ای هنگام ساطوری کردن آب نیندازند .

از قارچ سرخ شده نیز در سس میگو برای این پلو میشود استفاده کرد . در این صورت قارچ را کوچکتر از اندازه میگو خرد کنید و جداگانه با مقداری کره و آبلیمو تفت دهید و ۱۰ دقیقه قبل از آماده شدن سس میگو، قارچ ها را به آن اضافه کنید .

برای عطر و طعم بهتر سس میگو ، همراه شوید و جعفری خرد شده از یک قاشق غذا خوری مخلوط انواع سبزی معطر ( ریحان ، مرزه ، گشنیز ، نعناع و … ) نیز میتوانید استفاده کنید . دقت کنید که اندازه سبزی معطر به حدی نباشد که مزه میگو را کاملا تحت تاثیر قرار دهد .

از این سس میتوانید برای تهیه انواع خوراک ( غیر از میگو پلو ) نیز استفاده کنید .

میتوانید پلو را بدون سبزی نیز دم کنید ولی استفاده از این مقدار کم سبزی پلو هنگام دم کردن برنج به دلیل ایجاد سازگاری بین طعم برنج و طعم سس میگو است . در هر صورت استفاده از سبزی پلو هنگام دم کردن پلو کاملا اختیاری است .

 

 

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن