تولد و کودکی کورش هخامنشیروایت کتزیاسکورش

ارتم بر و کورش

چندی پس از آن روزی ارتم بر چشم بر کورش دوخته بد که با استادی و هوشیاری کار می کرد و جام می را به شیوه ای هنرمندانه  و دلپذیر و با شکوه بنوشندگان می داد .

پادشاه از ارتم بر که تر دستی کورش او را در شگفت انداخته بود  پرسید : این جوان از کجا امده است ؟ ارتم بر چنین پاسخ داد : خداوندگارا وی از بندگان است ، از مردم پارس و از قبیله مردها و به من پناه آورده است تا از وی نگهداری کنم .

ارتم بر مرد سالخورده ای بود و هنگامی که رسید که تب به جانش افتاد و بیمارش کرد . پس از پادشاه در خواست که وا را دستوری دهد تا به خانه اش رود ، باشد که بهبودی یابد و کورش را به وی نشان داد و گفت اگر خداوندگار او را در خور جام داری بیند من که خواجه درگاهم ، به فرزندی خواهمش پذیرفت آستواگس بدین رای همداستان شد . ارتم بر پس از آنکه کورش را سفارشی چند کرد و چون پدری مهربانی نمود از بارگاه به سرای خود رفت  بدینگونه بود که کورش به ایستادن در کنار تخت شاه سرافراز گشت . لیکن ارتم بر از بیماری جان بدر نبرد و پس از پذیرفتن کورش به فرزندی در گذشت . آستواگس بی درنگ تمام دارائی های ارتم بر را به کورش بخشید و او را نوید چیزهای نکوئی داد چنانکه کورش بسیار توانا شد و آوازه اش در همه جا بپراکند

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *