آشپزیکوفته ، کوکو و دلمه

دلمه ماهیچه مرغ

مواد لازم

برای ۴ تا ۶ نفر

ماهیچه مرغ درشت – ۶ عدد

سبزی معطر خرد شده – ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری (جعفری،نعناع و ترخان)

سیر – ۲ تا ۳ پر

کره – ۱۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده – ۱۵۰ گرم

جگر مرغ ریز خرد کرده – ۱۵۰ گرم

پنیر رنده شده – ۵۰ گرم

تخم مرغ – ۳ تا ۴ عدد

مغز نان سفید – ۱ فنجان

شیر – ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

خردل – ۱ قاشق مرباخوری

نمک و فلفل به قدر کافی

روغن مایع برای سرخ کردن

 

 

طرز تهیه

برای تهیه دلمه ماهیچه مرغ ابتدا سیر را کوبیده با کره کمی سرخ می کنیم. سبزی را با سیر یک تفت می دهیم. گوشت چرخ کرده و جگر را به آن اضافه نموده، هم می زنیم و می گذاریم آب گوشت و سبزی کشیده شود. مغز نان سفید را در شیر حل نموده ، خردل را با آن مخلوط می نمائیم. این مواد را با گوشت و سبزی مخلوط کرده ، یکی از تخم مرغ ها را در این مواد می شکنیم. پنیر را به آن اضافه نموده، نمک و فلفل آن را اندازه می کنیم .

با کارد تیزی گوشت اطراف ماهیچه را از استخوان جدا کرده، دقت می کنیم گوشت پارکی پیدا نکند و انتهای استخوان را با کارد قطع می نمائیم و استخوان را خارج می کنیم .کمی نمک به آن پاشیده و داخل ماهیچه را با مواد گوشت و سبزی پر می کنیم و پوست انتهای ماهیچه را روی ماهیچه برمی گردانیم..

دو عدد تخم مرغ را با کمی نمک و فلفل هم می زنیم تا کاملا کف کند ، قطعات ماهیچه را در نان سوخاری غلطانیده، بعد با تخم مرغ آغشته می نمائیم. دوباره در نان سوخاری غلطانیده ، در ظرف گودی مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم داغ می کنیم ، دلمه ها را با حرارت ملایم سرخ می نمائیم تا کاملا طلایی شود، بعد آنها را در صافی قرار می دهیم تا روغن اضافی آن گرفته شود.

دلمه ها را در دیس می چینیم و اطراف دیس را با سیب زمینی پخته شده و برگ کاهو تزئین می کنیم . میتوانیم هر دلمه را حلقه حلقه بریده ، در دیس بچینیم وبا برگ آندیو و کاهو تزئین کنیم و نیز می توانیم دلمه ها را بعد از آماده شدن به صورت کباب طبخ کنیم، در اینصورت ۳ تا ۴ قاشق آبلیمو و ۲ تا ۳ قاشق کره آب کرده و کمی زعفران حل شده را در آب جوش با نمک و فلفل مخلوط می کنیم و ظرف نسوزی را که یک ردیف دلمه در آن قرار بگیرد ، انتخاب کرده، دلمه ها را در آن می چینیم و سس را روی آن می ریزیم .

فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت و یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. ظرف را روی پنجره وسط فر به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قرار می دهیم . گاهی از سس آن روی دلمه های ماهیچه مرغ می ریزیم تا دلمه ها پخته شده ، کاملا زرین گردد. باید توجه داشت در صورت طبخ در فر فقط یک عدد تخم مرغ برای داخل مایه دلمه لازم است و به نان سوخاری کوبیده هم احتیاج نیست.

نکته : به جای ۱۵۰ گرم گوشت چرخ کرده و ۱۵۰ گرم جگر مرغ،می توانیم فقط یکی از این دو را به مقدار ۳۰۰ گرم به کار بریم.

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن