شعراقرن هشتم هجری - 679 الی 776 شمسیقرن هفتم هجری 582 الی 679 شمسی

زندگی نامه شیخ محمود شبستری

شیخ محمود شبستری از عارفان و شاعران برجسته اواخر قرن هفتم  اوایل قرن هشتم در سال  667 – 687 هجری – در شبستر از نواحی تبریز دیده به جهان گشود .

نزد شیخ بهاء الدین یعقوب تبریزی بخ کسب علم پرداخت و اصول تصوف و عرفان را آموخت .

آثار منظوم

  1. گلشن راز

مثنوی گلشن راز مهم‌ترین و مشهورترین اثر منظوم شبستری است که در بردارندۀ اندیشه‌های عرفانی وی می‌باشد. با وجود حجم اندکش، این کتاب یکی از یادگارهای پرارزش و بلندنام ادبیات عرفانی کهن فارسی است، که در آن بیان مفاهیم صوفیانه با شور، شوق، و روانی ویژه‌ای همراه‌گردیده است. مطابق شیوهٔ معمول عطار و مولانا، در این‌جا نیز، از حکایات و تمثیلات برای بیان و عرضهٔ مؤثر معانی عرفانی و حکمی استفاده شده است.

شبستری مثنوی گلشن را در ۹۹۳ بیت در پاسخ به  17 سوال امیر سید حسین حسینی هروی از صوفیان معروف در باب حکمت صوفیانه سروده است .

سوالات منظوم هروی به مجلس درس شیخ یعقوب تبریزی میرسید ، شاگرد نیز به امر استاد جواب پرسش ها را در همان مجلس میداد و برای هروی میفرستاد

این کتاب، تا کنون، به زبان‌های ترکی، آلمانی، انگلیسی، و نیز اردو ترجمه شده‌است.

 

.

نخست از فکر خویشم در تحیر              چه چیزاست آنکه گویندش تفکر؟

کدامین فکر ما را شرط راه است؟          چرا گه طاعت و گاهی گناه است؟

که باشم من؟ مرا از من خبر کن            چه معنی دارد اندر خود سفر کن؟

مسافر چون بود؟ رهرو کدام است؟         که را گویم که او مرد تمام است؟

که شد از سر وحدت واقف آخر؟            شناسای چه آمد عارف آخر؟

اگر معروف و عارف ذات پاک است       چه سودا بر سر این مشت خاک است؟

کدامین نقطه را نطق است، اناالحق؟        چه گویی هرزه‌ای بود آن مزبق؟

چرا مخلوق را گویند واصل؟                 سلوک و سیر او چون گشت حاصل؟

وصال ممکن و واجب به هم چیست؟       حدیث قرب و بعد و بیش و کم چیست؟

چه بحر است آنکه نطقش ساحل آمد؟        ز قعر او چه گوهر حاصل آمد؟

چه جزواست آنکه اواز کل فزون است؟    طریق جستن آن جزو چون است؟

قدیم و محدث از هم چون جدا شد؟           که این، عالم شد آن‌دیگر خدا شد؟

 

  1. سعادت نامه

 

مثنوی سعادت‌نامه کتابی‌ست عرفانی که بر وزن حدیقهالحقیقهٔ سنایی سروده گردیده‌است در سه هزار بیت که مشتمل بر حکایات و تمثیلات است و نیز شرح حال و اثار پنج نفر از عارفان مشهور تبریز در قرن ششم ، یک منظومه ی حکمی است و در هشت باب تنظیم گشته به یاد بهشت که داراری هشت باب است .

 

آثار منثور

  1. ترجمه منهاج العابدین
  2. حقّ‌الیقین
  3. مرآهالمحقّقین
  4. شاهد (یا شاهدنامه)

 

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن