آشپزیغذاهای فرنگی

طرز تهیه استیک

استیک تکه بزرگی از گوشت (معمولاً گوشت گاو) است. البته گاهی به تکه بزرگی از گوشت ماهی آزاد مثل سالمون،شیر و غیره را استیک می گویند. بر خلاف فیله که برای تهیه آن، گوشت را به موازات بافت ماهیچه برش می زنند، برای تهیه استیک، گوشت را در خلاف جهت بافت ماهیچه برش می دهند. معمولاً استیک ها را کبابی نموده و با انواع سس مصرف می نمایند. استیک در فرانسه بیفتک نامیده می شود. این گوشت را یا کباب می کنند و یا در روغن سرخ می نمایند و معمولاً در کنار سیب زمینی خورده می‌شود. این غذا از لحاظ طعم شبیه کباب برگ و کباب چنجه می‌باشد و در کشورهای مختلف نیمکره غربی به سبکهای متفاوت پخته می‌شود .

انواع استیک

استیک دنده

استیک دنده بدون استخوان

استیک گرد

استیک سالیسبری، تهیه شده از گوشت چرخ کرده به همراه پیاز و گاهی قارچ

استیک راسته

استیک مغز ران، نوعی استیک بدون استخوان که به استیک فیله شبیه است 

.

استیک نوعی کباب فرنگی محسوب می شود که معمولاً هر تکه ی آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم وزن دارد و دارای قطری به اندازه ۲ تا ۴ سانتی متر می باشد. فرنگی ها نوع نیم پز استیک را بیشتر می پسندند و اعتقاد دارند هر چه قطر استیک زیادتر باشد, مرغوب تر خواهد بود. البته روش نیم پز با ذائقه ی ما ایرانی ها جور نیست و نوع مغزپخت طرفداران بیشتری دارد. مدت طبخ استیک با توجه به نوع ذائقه متفاوت است. ولی معمولاً به سه صورت می توان آن را تهیه کرد: خون دار یا نیمه خام که در این حالت هر طرف استیک تنها ۱ دقیقه روی حرارت طبخ می شود. در حالت متوسط هر طرف استیک به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت می ماند. در حالت مغز پخت نیز هر طرف استیک به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت می ماند. البته هر کدام از این زمان ها با توجه به نوع گوشت (از لحاظ جوان یا پیر بودن دام) و ضخامت و نوع برش (راسته, ران یا فیله ) متاوت است .

طرز تهیه استیک

در تهیه استیک مهمترین کار برش زدن است. برشهای گوشت انواع مختلفی دارد: فیله، راسته، کتف و غیره، هر کدام مواد و مصرف خاصی دارند. استیک آموزشی این بخش فیله است، البته استیک را می توان از راسته (گوسفند یا گاو) نیز تهیه کرد، اما ما از فیله استفاده می کنیم چون نرمتر و لطیفتر از راسته است .

طرز تهیه

ابتدا قسمتهایی از فیله را که حالت پاره پاره دارد جدا می کنیم، چنانچه روی گوشت رویه سفیدی به نام خز باشد آن را جدا می کنیم سپس گوشت را به قطر یک سانتیمتر تا انتها برش می زنیم سپس با استیک کوب، تکه های گوشت را می کوبیم و روی آن را با سس سویا و سس خردل کاملاً مالش می دهیم (۳ الی ۴ ساعت لازم است تا سس کاملاً در گوشت نفود کند)، از آنجا که سس سویا شور می باشد به مقدار کم نمک به گوشت می زنیم، سپس فلفل هم به آن می زنیم. نعناع را خرد کرده و تکه های گوشت را داخل آن می ریزیم (تا نعناع به تکه های گوشت بچسبد )

معمولاً استیکها را داخل چدن سرخ می کنیم ولی چون نعناع به چدن می چسبند آن را با ماهی تابه مخصوص پن فراین کردن، سرخ می کنیم .

با سس فلفل.خردل.قارچ میل کنید

استیک دسته دار

 

مواد ‌لازم

وشت راسته گوسفندی با استخوان دنده ۲ تکه (۲۵۰ گرم )

سویا سس ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

گوجه‌فرنگی خرد شده ۱عدد

پیازچه خرد شده ۱۰۰ گرم

نخود پخته ۵۰ گرم

نمک و فلفل به میزان لازم

نعناع به میزان لازم

طرز تهیه

گوشت گوسفند را با سویا سس ، روغن زیتون و فلفل مزه‌دار کرده و به مدت ۳- ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. سپس با بیفتک کوب آن را بکوبید تا نرم و کمی نازک شود. سپس روی صفحه توری فلزی قرار دهید و آن را کباب کنید. پیازچه و گوجه‌فرنگی را با کمی روغن زیتون تفت دهید و نخود پخته را هم اضافه کنید. نمک و فلفل را نیز به مخلوط بالا افزوده و همراه کباب و چند برگ نعناع میل کنید .

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام دوست عزیز من خودم کارشناس آشپزی هستم و آموزشگاه دارم مطالبتون واقعا علمی و اصولی بود خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدم به ما سر بزنید.

  2. سلام دوست عزیز\’بنده مدیر یک پروتئنی کاملا تخصصی و با بهترین کاتر ها و قصابهایی که در اروپا و امریکا اموزش دیده اند کار میکنیم\’انواع برشهای امریکایی مثل ریبای و استریپ لیون و نیویورک استریپس که نمونه ان در هیچ جای ایران نیس در فروشگاه ما موجود است\’اگر میتوانم به سایت شما کمکی ناقابل کنم بفرنایید تا تصاویر این استیکها و تمام مرینیت های مان را در اختیار شما به صورت کاملا رایگان قرار دهم\’

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن