معاصرنویسندگان

علیرضا شاپور شهبازی

علیرضا شاپور شهبازی در خانواده ای اصیل در شیراز متولد شد و یکی از مفاخر بزرگ ایران محسوب میشوند.او جزء بهترین هخامنشی شناسان جهان بود که در راه شناخت این دوره از تاریخ ایران زحمات فراوانی کشید. وی در اینباره صدها مقاله به چاپ رساند و نشریات فراوانی را پایه گذاری کرد.شهبازی یکی از دانشمندان تاریخ ایران بود و او را به عنوان یکی از بزرگترین هخامنشی شناسان جهان می شناختند

شاپور شهبازی نه تنها در دوره هخامنشی؛ بلکه در دوره های ساسانی و اسلامی نیز یکی از صاحبنظرن ایرانی محسوب می شدند. گروه : علوم انسانی رشته : باستان شناسی گرایش : هخامنش شناس تحصیلات رسمی و حرفه ای : علیرضا شاپور شهبازی در رشته باستانشناسی و زبانهای باستانی دکتری داشتند .

زمان و علت فوت : علیرضا شاپور شهبازی از ۹ ماه قبل برای درمان بیماری سرطاان عازم آمریکا شد و در این مدت تحت معالجه قرار گرفت اما سرانجام ۲۵تیر ماه ۱۳۸۵ دارفانی را وداع گفت.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : علیرضا شاپور شهبازی مدتها به عنوان مشاور عالی با بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد همکاری میکردند. در این راه شاگردان فراوانی را تربیت کرده اند و در کارهای بنیاد نظارت علمی داشتند.

از جمله مهمترین فعالیت های مرحوم شهبازی در بنیاد پارسه پاسارگاد یاری رساندن در ترسیم استراتژی پژوهشی بنیاد بود.

از دیگر فعالیتهای دکتر شهبازی میتوان به همکاری تنگاتنگ وی با فرهنگستان علوم اشاره کرد که تدوین بخش هخامنشی دایرهالمعارف بزرگ اسلامی نیز توسط وی انجام گرفته است.

چگونگی عرضه آثار : علیرضا شاپور شهبازی کتابهای زیادی درباره تاریخ و تمدن ایران نوشته اند . او کتابهای زیادی در دست انتشار دارد که برخی از آنها توسط بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد منتشر می شود .آثار : تدوین بخش هخامنشی دایره المعارف بزرگ اسلامی ویژگی اثر : در اثر همکاری وی با فرهنگستان علوم۲ تهیه راهنمای گردشگری ویژگی اثر : تدوین بخش هخامنشی دایرهالمعارف بزرگ اسلامی۳ راهنمای مستند و علمی تخت جمشید ویژگی اثر : راهنمای مستند و علمی تخت جمشید که امروزه به عنوان یکی از مراجع محققین مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کرد.

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. با سلام

    اکثر منابع ایشان به زبان لاتین میباشد و منابع هر کتاب ایشان متفاوت میباشد
    برای اطلاع از منابع کتاب های دکتر شهبازی به کتابهای وی مراجعه نمایید

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *