پزشکانمعاصر

زندگی نامه دکتر یحیی بهجت نیا

استاد بیماری های زنان و مامائی

استاد دکتر یحیی بهجت نیا در سال ۱۳۰۸خورشیدی در شیراز به دنیا آمد. کوچکترین فرزند دکتر میرزا محمد خان شیرازی ملقب به بجت الملک است.

دکتر بهجت الملک از اولین تحصیل کرده های طب جدید است که در بمبئی تحصیلات پزشکی خود را به پایان برده بود ودر شیراز آن زمان، مطب بر رونقی داشت.

دکتر یحیی بهجت از مان کودکی علاقه داشت که طبیب شود و راه و رسم پدر را در پیش گیرد.

او تصیلات ابتدایی و متوسطه را در شیراز به سال ۱۳۲۹ به پایان برد و در همان سال برای شرکت در کنکور پزشکی به تهران آمد و پس از موفقیت در کنکور به تحصیلات پزشکی پرداخت و  در آبان ماه ۱۳۳۵ دیپلم دکترای پزشکی گرفت. رساله دکترایش تحت عنوان((تومورهای بیضه و نسبت بد خیمی  نیک خیمی آن)) به راهنمائی استاد دکتر کمال الدین آرمین با درجه بسیار خوب از تصویب هیأت ژوری گذشته است.پس ازفراغ از  تحصیل به استخدام سازمان سازمان شاهنشاهی(سابق) خدمات اجتماعی درآمدو در مناطق محروم کشور به مدت چهار سال از ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ خدمات پزشکی خود را را ارائه کرد. خدمات او به ترتیب در ناحیه گرمی اردبیل و نورآباد ممسنی و اوزلارستان در استان فارس بوده است. در سال ۱۳۴۰ پس از انجام خدمات خارج از مرکز برای اخذ تخص در رشته زنان و مامائی به تهران امد و در همان سال با خانم حکیمه نقی زاده نونیاز دبیر شیمی دبیرستان ها ازدواج مرد. نامبرده بعدا عازم آمریکا شد و در ایالت یوتا به تحصیلات خود ادامه داد و در لیون فرانسه دکترای شیمی گرفت و پس از اخذ درجه دکترا در دانشکده کشاورزی کرج و دانکده علوم دانشگاه تهران به تدریس شیمی آنالیتیک پرداخت. حاصل این ازدواج یک دختر است_دکتر بیتا بهجت نیا_ که راه و رسم نیاکان خود را ادامه داده است و دکترای پزشکی از دانشگاه شیکاگو دارد و اکنون در دانشگاه yale سرگرمگذرانیدن تخصش در بیماریهای داخلی است.

دکتر بهجت نیا قبل از شرکت در کنکور بیماریهای زنان، از سوی شیر وخورشید سرخ(هلال احمر فعلی) مأمور راه اندازی بیمارستان فاتح کرج شد و در سال ۱۳۴۱ در رشه بیماریهای زنان و مامائی بخش دکتر جهانشاه صالح قبئل سد و دوره چها ساله تخصصی آن رشته را در سال ۱۳۴۵ با موفقیت به پایان رسانید.رساله تخصصی اش ((بررسی سلول شناسی مهبلی در مول یداتیفرم و سرطان جفت)) جالب بود و د رمجل دانشکده پزشکی دانشگاه هران به عنوان یک اثر تحقیقی به چاپرسید وسی هزار ریال جایزه به آن تعلق گرفت. بعد ها یک پزشک آمریکایی که به ایران آمده بود و در همین رشته کار میکرد، اسلایدهای او را در این زمینه برای یررسی بیشتر با خود به آمریکا برد. دکر بهجت نبا از مان اوایل کار عاشق تدریس و تحقیق بود. پس از اخذ تخص مورد  استادانش قرار گرفت و در درمانگاه زنان بیمارستان صالح واقع در پیچشمیران متصدی بخش تنظیم خانواده و نازائی شد و در سال بعد در کنکور استادیاری شرکت و نفر اول شد. در سابق یک بیمارستان از سوی جمعیت صلیب سرخ شوروی در تهران فعالیت داشت که بیمارستان طرف توج مردم بود.

ولی از زمان رژیم گذشته معروف بود که عوامل کا.گ.ب. در آن نفوذ کرده اند. پس از انقلاب در زمان نخست وزیری سید حسین موسوی تصمیم گرفته شدکه به فعالیت آن خاتمه داده شود.

در زمان ریاست دانشگاهی دکتر شیبانی قرار شد که آن بیمارستان به دانشگاه تحویل داده شود. دکتر بهجت نیا که در آن زمان سرپرست بیمارستان زنان صالح در پیچشمیران بود فعالیت بسیار کرد که بیمارستان زنان تران به آن بیمارستان انتقال یابد و با ککمک های دکتر شیبانی این تحویل و تحول انجام شد. آن بیمارسان امروزه به نام بیمارستان میرزا کوچک خان از مراکز پزشکی وآموزشی بیماریهای  زنان و مامائی دانشگاه تهران است که به همت پزشکصاحب ترجمه قوام و استرار یافته است. اگر پایمردی اونبود محال بود که این انتقال انجام پذیرد. دکتر یحیی بجت نیا در همان اوان خدمت استادیاری با کمک مرحوم دکتر سیمین کامیاب ازپزشکان خوشانام که اخیرا به رحمت ایزدیپیوست کتابی به نام ((زایمان با فور سپس)) تألیف مرد که از سوی انتشارات دانشگاه به چاپ رسید و در زمان خود از کتابهای مرجع دانشجویان رشته تخصص زنان و مامائی بود. در سال ۱۳۶۴ با کمک دکتر دبیر اشرافی از استادیارن بیمارستان ((مرکز مجهز آندوسکوپی)) بینارستان را دایر نمود. در سال ۱۳۶۶ به درجه استادی ارتقاء یافت و دها پزشک متخصص زنان و مامائی با همکاری سایر اساتید تربیت کرد و دهها مقاله علمی نشر داده است. در بیشتر کنگره های داخلی و خارجی در رشته زنان شرکت داشت و بر دانسته های علمی و تخصصی خود افزوده است. تحقیقات او درباره سل دستگاه تناسلی زنان جالب است و به دریافت تقدیر نامه از سوی دکتر رندی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نائل آمده است. او عضو بورد هیأت ممتحنه ارزشیابی رشته زنان و مامائی و کارشناسان نظام پزشکی وپزشک قانونی است و عضویت چندنهاد علمی داخلی و خارج از کشور را عهده دارد. راهنمائی رساله های تخصصی بسیاری از فارغالتحصیلان رشته زنان ومامائی را بر عهده داشته است. او از سجایای اخلاقی پسندیده ای برخوردار است و وجدان کاری و نجابت ذاتی خانوادگی و وقت شناسی و ادب او زبانزد عموم است.

اکنون که بازنشسته شده مورد مشورت بسیاری از مراکز علمی در رشته زنان و مامائی قرار می گیرد.دکتر بهجت نیا تمام عمر پر بار خود را در رشته زنان و مامائی سپری کرده است و به شوخی می گوید اگر امکان داشت می خواستم در بیمارستان میرزا کوچک خان که قسمتی از عمرم در آ« گذشته است به خاک سپرده شوم.

 

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *