پزشکانمعاصر

زندگی نامه دکتر صادق پیروز عزیزی

استاد کرسی بالینی بیماریهای درونی

دکتر عزیزی به سال ۱۲۸۷ در زوین به دنیا آمد و تحصیلان ابتدایی را در همان شهر به سال ۱۲۹۶ ودوره اول  متوسطه را دارالفنون به سال ۱۳۰۵ تمام نمود سپس برای تکمیل  تحصیلات جزء دانشجویان اعزامی به فرانسه رهسپار شد و در سال ۱۳۱۳ دانشکده پزشکی پاریس را به پایان رسانید و پس از گذراندن پایان نامه خود درباره((نیروی آفریننده بیماریها)) به دریافت دانشنانمه دکترا از دانشکده پزشکی پاریس نائل آمدو خدمت زیر پرچم را در بیمارستان شماره ۳((مأمور ستاد ارتش)) در سال ۱۳۱۴ انجام داد و پس از آن مشاغل زیر را به ترتیب عهده دار بوده است:

  1. پزشک افتخاری بیمارستان رازی از ۲۵ شهریور ۱۳۱۵
  1. پزشک بیمارستان رازی ار اول فروردین ۱۳۱۶

 

  1. رئیس بخش بیماریهای همگانی ومعون بیمارستان رازی از ۱۶ اسفند ۱۳۱۷

 

  1. دانشیار فیزیولوژی دانشکده داروسازی از ۱۱ اردیبهشت ۱۳۱۹

 

  1. رئیس بخش بیماریهای درونی بیمارستان رازی از ۱۱ اردیبهشت ۱۳۱۹

در سازمان نوین دانشکده استادی کرسی بالینی بماریهای درونی و ریاست بخش بیماریهای درونی بیمارستان رازی به ایشان محول گردید. پس از انتقال بخش مذکور به بیمارستان هزار تختخوابی، بدان بیمارستان انتقال یافت. استاد مذکور علاوه بر درج مقالات متعدد در مجل های مختلف پزشکی در خصوص مطالب گوناگون پزشکی یک دوره کتاب سمیولوژی (شناخت نشانه بیماریها) در سه جلد با همکاری عده ای از استادان دانشکده پزشکی تدوین کرده است..

در سال ۱۳۳۰ در کنگره پاتولوژی لندن و در کنگره آب در ادیان شرکت نموده است.

استاد صادق پیروز عزیزی در سال ۱۳۱۳پس از گذراندن طب عموی و بیماریهای داخلی از فرانسه به ایران بازگشت و تا سال ۱۳۱۸ در مطب شخصی و بیمارستانهای وابسته به اداره کل بهداری وقت و ((مدرسه طب)) آن زمان مشغول در مان وآموزش بود. وی در سال ۱۳۱۹ در معیت پروفسور ((اوبرلین)) فرانسوی دانشکده پزشکی را پایه گذاشت وخود به عنوان استاد بالینی بیماریهای داخلی، بخش داخلی بیمارستان رازی را با ۳۰ تخت احداث نمود. در آن زمان بیمارستان رازی بزرگترین مرکز آموزش پزشکی در کشور بود که اساتیدی همچون(( دکتر قریب؛دکتر حسین خان معتمد؛ دکتر پویا؛ دکتر ملکی؛)) از ستارگان علم پزشکی کشور بخش های اطفال؛ عفونی؛ جراحی؛ آزمایشگاه وپوست ومورا سرپرستی می کردند. در سال ۱۳۲۴ به همت ایشان اولین بخش مجهز دانشگاهی به نام بخش طبی یک بیمارستان هزار تختخوابی (نام کنونی مجتمع بیمارستانی امام خمینی) تأسیس گردید و آموزش دانشجویان، کارورزان و دستیاران تخصصی بیماریهای داخلی شکل تازه ای به خودگرفت. استاد دکتر ادق پیروز عزیزی به حقیقت پدر طب داخلی ایران است. زیرا بر اساس وپایه طب داخلی را بر مبنای صحیح استوا ر نمود. وسایل مجهز پزشکی را در بخش فراهم آورد و متخصصین مختلف برای تشخیص بیماریهای کلیه؛ غدد درون ریز؛ روماتولوژی، ریه، گارش، کبد وخون را در بخش گرد هم آورده اند. آندوسکوپی دستگاه گوارش، آندوسکوپی ریه و نصب کلیه مصنوعی برای اولین بار در این بخش صورت گرفت. به طوری که در دهه های ۳۰و ۴۰ شمسی یک بخش مجهز کامل برای استفاده دانشجو، کارورز و دستیار و اعضای هیات علمی گردید. دانشجویان، کارورزان، دستیاران و اعضای هیات علمی برای ورود به این بخش رقابت فشرده ای داشه اند.

دکتر صادق پیروز عزیزی در سال ۱۳۷۲، در سن ۸۶ سالگی به لقاء الله پیوست.

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن