ید الله رویائی در سال ۱۳۱۱ در روستای جعفر آباد دامغان متولد شد .وی فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران است و سپس دکترای حقوق سیاسی را گذراند او را پیشگام شاخه ای از شعر معاصر به نام شعر حجم می دانند .
رویائی در جریان شعری معاصر ایران حضوری مشخص دارد . او از بنیانگذاران شاخه ای از شعر معاصر به نام شعر حجم است . پیروان این نوع شعر در خصوص چگونگی کار خویش بیانه ای منتشر نممودند . رویائی خود بطور خلاص شعر حجم را این گونه توصیف می کند « در شعر حجم شاعر برای دست یافتن به واقعیت و فراتر رفتن از آن سه بعد طبیعی هر شی یعنی طول و عرض و ارتفاع فراتر میرود تا به ماوراء واقعیت برسدو عبور و فراتر رفتن از این سه بعد مستلزم جهش ذهنی است و بدین ترتیب شاعر حجم گرا همیشه تعبیرهای تازه می آفریند »
در توضیح بیشتر باید گفت که رویائی ممعتقد است برای رسیدن به ماوراء واقعیت بعضی از سطح عبور می کنند و شعرشان اندکی پیچیده می شود اما حجم گرا در حین عبور از خط مستقیم از عزض و عمق نیز عبور کرده و جهش میکند و بدئن جای گذاردن رد پایی بدین سبب دریافتن مقصود شاعر حجم گرا چندان آسان نیست بطور کلی در در شعر رویائی ککلمه تنها وسیله بیان مفهوم نیست بلکه خود هدف هم هست و جزو ذات شعر اوست به همین جهت در شعر رویائی شکل و محتوا را به خوبی نمیتوان از هم تفکیک کرد و ادراک شعر وی دشوار می نماید البته نه از لحاظ ادراک پذیری اشعارش بلکه از جنبه احساس پذیری آن . رویائی بدین صورت بر جریانی از شعر معاصر امروزی تاثیر گذاشته و همفکرانی مانند بیژن الهی ، پرویز اسلامپور و .. را بع دنبال خود کشیده است .
رویائی معتقد است دوران شعر معاصر نیمائی به سر رسیده و شاعر باید با تکیه بر زبان ، توقعات تازه ای در شعر بوجود آورد . رویائی در ابتدا مجموعه بر جاده های تهی را به شیوه کلاسیک یعنی غزل و قصیده و چهار پاره منتشر نمود و با انتشار مجموعه دریایی ها در سال ۱۳۴۵ و سپس دلتتنگی با اولین گرایشهای شعر حجم و زبان تازه ای که در آن به کار رفته بود بر تعدای از هم نسلهای خود و نسلهای جوان بعدی تاثیر گذاشت .
رویائی هفت قطعه از دوستت دارم را منتشر نمود و پس از آن بود که شاعران حجم گرا اعلامیه خود را منتشر نمودند . در واقع رویائی بافت زبانی خود را در مجموعه دریایی ها پیدا کرد و در مجموعه دلتنگی ها با ساز و کار ذهنی تازه ای بر خوردار نمود که به حجم گرایی انجامید . اوج شعره ای رویائی را در کتاب دریایی های او باید جست . زبان شعری او عموما عاشقانه و وصفی است و به شدت تحت تاثیر شکل و ساختار قرار دارد .
آثار :
بر جاده های تهی
شعر های دریایی
دلتنگی ها
از دوستت دارم
دریا زبان دیگر دارد
با موجها
با سنگها
در یا زبان دیگر دارد
شور حبابها
در ازدحام و همهمه آب
غلیان واژه های مقدس
در لهجه های مبهم گرداب
ای خطبه های آب
بر میزهای مفرغی دریا
ای کاش با فصاحت سنگین این کبو
اندام من تلفظ شیرین آب بود
.