پند آموز

تغییر نگرش

استفان کاوی (از سرشناسترین چهره های علم موفقیت) شاید با الهام از همین حرف اینشتین است که می گوید : «اگر می خواهید در زندگی و روابط شخصی تان تغییرات جزئی بوجود آورید، به گرایش ها و رفتارتان توجه کنید. اما اگر دلتان می خواهد قدم های کوانتومی بردارید و تغییرات اساسی در زندگی تان ایجاد کنید، باید نگرش ها و برداشت هایتان را عوض کنید.»

او حرفهایش را با یک مثال خوب و واقعی، ملموس تر می کند :

«صبح یک روز تعطیل در نیویورک، سوار اتوبوس شدم. تقریبا یک سوم اتوبوس پر شده بود. بیشتر مردم آرام نشسته بودند و یا سرشان به چیزی گرم بود و در مجموع فضائی سرشار از آرامش و سکوتی دلپذیر برقرار بود. تا اینکه مرد میانسالی با بچه هایش سوار اتوبوس شدند و بلافاصله فضای اتوبوس تغییر کرد. بچه هایش داد و بیداد راه انداختند و مدام به طرف همدیگر چیز پرتاب می کردند. یکی از بچه ها با صدای بلند گریه می کرد و یکی دیگر روزنامه را از دست این و آن می کشید و خلاصه اعصاب همه مان توی اتوبوس خرد شده بود. اما پدر بچه ها که دقیقا در صندلی جلوئی من نشسته بود، اصلا به روی خودش نمی آورد و غرق در افکار خودش بود.

بالاخره صبرم لبریز شد و زبان به اعتراض باز کردم که : «آقای محترم! بچه هایتان واقعا دارند همه را آزار می دهند. شما نمی خواهید جلویشان را بگیرید؟»

مرد که انگار تازه متوجه شده بود چه اتفاقی دارد می افتدریال کمی خودش را روی صندلی جابجا کرد و گفت : «حق با شماست. واقعا متاسفم. راستش ما داریم از بیمارستانی برمی گردیم که همسرم، مادر همین بچه ها، نیم ساعت پیش در آنجا مرده است. من واقعا گیجم و نمی دانم که باید به این بچه ها چه بگویم. نمی دانم که خودم باید چه کار کنم و …» و بغضش ترکید و اشکش سرازیر شد.

استفان کاوی بلافاصله پس از نقل این خاطره می پرسد : «صادقانه بگوئید؛ آیا اکنون این وضعیت را بطور متفاوتی نمی بینید؟ چرا اینطور است؟ آیا دلیلی به جز این دارد که نگرش شما نسبت به آن مرد عوض شده است؟»

و خودش ادامه می دهد که : «راستش من خودم بلافاصله نگرشم عوض شد و دلسوزانه به آن مرد گفتم : «واقعا مرا ببخشید. نمی دانستم. آیا کمکی از دست من ساخته است؟ و …»

اگرچه تا همین چند لحظه پیش ناراحت بودم که این مرد چطور می تواند تا این اندازه بی ملاحظه باشد، اما ناگهان با تغییر نگرشم؛ همه چیز عوض شد و من از صمیم قلب می خواستم که هر کمکی از دستم ساخته است، انجام بدهم.

نتیجه اخلاقی

حقیقت این است که به محض تغییر برداشت، همه چیز ناگهان عوض می شود. کلید یا راه حل هر مسئله ای این است که به شیشه های عینکی که به چشم داریم، بنگریم. شاید هر از گاه لازم باشد که رنگ آنها را عوض کنیم و در واقع برداشت یا نقش خودمان را تغییر بدهیم تا بتوانیم هر وضعیتی را از دیدگاه تازه ای ببینیم و تفسیر کنیم.

آنچه اهمیت دارد، خود واقعه نیست بلکه تغییر و تفسیر ما از آن است.

 

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن