آشپزیکوفته ، کوکو و دلمه

دلمه برگ مو

مواد لازم

برگ مو نیم کیلوگرم

گوشت چرخ کرده نیم کیلوگرم

سبزی دلمه(تره ، جعفری ، شیوید ، نعناع ، ترخان ، پیازجه) نیم کیلوگرم

برنج ۱۵۰ گرم (در حدود یک پیمانه سرخالی)

پیاز سرخ شده ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری

آبلیمو یک استکان

شکر ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری

روغن ۱۵۰ گرم (حدود یک پیمانه سرخالی)

نمک و فلفل به مقدار کافی

گوشت چرخ کرده ۷۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری

 

 

مایه دلمه برگ مو

گوشت را داخل پیاز سرخ شده ریخته و به هم می زنیم تا کمی سرخ گردد و آب گوشت هم کشیده شود آنگاه رب گوجه فرنگی را در دو لیوان آب حل می کنیم و داخل گوشت می ریزیم کمی نمک و فلفل می زنیم بعد شکر و آبلیمو را اضافه می کنیم و می گذاریم گوشت آهسته بجوشد و آبش کشیده شود ، سپس سبزی را به دقت تمیز می کنیم و میشوئیم و ریز خرد می نمائیم و با یکی دو قاشق روغن کمی سرخ می کنیم و مایه گوشت را از روی آتش برمیداریم و سبزی را با گوشت مخلوط می نمائیم (هنگام مخلوط کردن مواد می توان ۲ تا ۳ قاشق زرشک هم اضافه کرد) سپس یک پیمانه برنج را که قبلا جوشانده و آماده کرده بودیم را به این مواد اضافه می کنیم (می شود به این مایع لپه پخته شده هم اضافه کرد در حود یک پیمانه)

طرز تهیه

برگ های مو را که باید تازه و جوان باشد انتخاب می کنیم و چوب های ته آن را می گیریم سپس برگها را شسته و در ظرفی می چینیم و مقداری آب به طوری که روی برگها را بگیرد با کمی نمک داخل ظرف می ریزیم و روی آتش میگذاریم تا برگ ها یکی دو جوش بزند و کمی نرم شود ،بعد در صافی میریزیم تا آب آن برود و سرد شود .

آبلیمو و شکر و کمی نمک و فلفل را مخلوط می کنیم و نصف از این سس را داخل مایه دلمه میریزیم و به هم می زنیم ، سپس مایه را چشیده و مطابق با ذائقه میزان ترشی و شیرینی آن را تنظیم می کنیم، بعد دو تا سه قاشق روغن در ظرف مناسبی میریزیم و دو سه ردیف برگ مو ته ظرف می چینیم و برگها را دوعدد دو عدد داخل هم قرار می دهیم به طوریکه شکاف های آن پوشیده شود ، بعد کمیمایع دلمه وسط برگ میریزیم و اطرلف برگ را روی هم می گذاریم و دلمه را محکم می پیچیم . البته باید دقت کرد که دلمه ها کوچک و ظریف پیچیده شوند بعد دلمه ها را نزدیک هم یعنی بدون فاصله در ظرف روی برگ ها می چینیم و دو سه قاشق روغن آب کرده روی آن می دهیم و یک لیوان آب داخل ظرف دلمه می ریزیم .

می شود بشقابی کوچکتر از دهانه ظرف را وارونه روی دلمه قرار داد و در ظرف دلمه را بست و ظرف دلمه را روی حرارت ملایم نهاد تا دلمه پخته شود .

در صورتی که با این مقدار آب دلمه پخته نشد مقداری آب اضافه می نما ئییم و در اواخر طبخ بقیه آبلیمو،نمک،شکر را داخل دلمه می ریزیم و وقتی این سس جذب دلمه شد آن را از روی آتش بر میداریم .

نکته:باید توجه داشت در صورتی که چاشنی دلمه را زود بزنیم برگ دلمه سفت می شود.

دلمه برگ مو را می توان بدون شکر تهیه نمود و ممکن است به مایه دلمه آلو یا کمی گوجه سبز هسته گرفته اضافه نمود و لای هر ردیف را کمی گوجه سبز ریخت. سرد و گرم دلمه هر دو مطلوب است و می توان به جای آبلیمو از سرکه هم استفاده نمود.

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن